Per K.V.Krishna Murthy:
The complainant and his friends had gone to New Nisarga Family Restaurant, Koppal on 05-11-2013 and ordered several food items including two 7 UP soft drink bottles, out of which one bottle was used and when the second soft drink bottle was sought to be used, the complainant noticed some drityish particles floating in the soft drink.
2. On 16-11-2013, the complainant got issued notice through an advocate to the OP NO.1, manufacturer of the 7UP soft drink as well as the OP No.2 Manager of the restaurant, wherein it is stated as follows;
“ನನ್ನ ಕಕ್ಷಿದಾರರು ದಿನಾಂಕ: 05/11/2013 ರಂದು ತಮ್ಮ ಸ್ನೇಹಿತರೊಂದಿಗೆ ಪಾರ್ಟಿ ಮಾಡಲು ಎರಡನೇದವರಾದ ಹೋಟೆಲ್ ನ್ಯೂ ನಿಸರ್ಗ, ಫ್ಯಾಮಿಲಿ ರೆಸ್ಟೋರೆಂಟ್, ಡಿ.ಸಿ. ಆಫೀಸ್ ಎದುರುಗಡೆ, ಹೊಸಪೇಟೆ ರಸ್ತೆ, ಕೊಪ್ಪಳದಲ್ಲಿ ಪಾರ್ಟಿ ಹಮ್ಮಿಕೊಳ್ಳಲಾಗಿತ್ತು. ಸದ್ರಿ ಪಾರ್ಟಿಯಲ್ಲಿ ಕೆಲವೊಂದು ಪಾನೀಯಗಳನ್ನು & ಊಟಕ್ಕೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದ ಪದಾರ್ಥವನ್ನು ತರುವುದಕ್ಕೆ ಸದ್ರಿ 2 ರವರಿಗೆ ಆದೇಶ ಮಾಡಲಾಯಿತು. ಆದೇಶದಲ್ಲಿ ಕೆಲವೊಂದು 7ಅಫ್ ತರಲು ಆದೇಶ ಮಾಡಲಾಗಿತ್ತು. ಕೊನೆಯ 7 ಅಫ್ 200 ಎಮ್ ಎಲ್ ಪ್ಯಾಕಿಂಗ್ ದಿನಾಂಕ 12/08/2013 ಕ್ಕೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದ 7 ಅಫ್ ಬಾಟಲ್ನ್ನು ಕುಡಿಯುವುದಕ್ಕೆ ನೋಡಲಾಗಿ ಅದರಲ್ಲಿ ಕೊಳೆತು ಹೋಗಿರುವ ಹೊಲಸು ಮತ್ತು ಬಿಳಿಯ ಆಕಾರದಂತೆ ಇರುವ ಒಂದು ವಸ್ತು ಕಂಡು ಬಂದಿದ್ದು ಅದನ್ನು ನೋಡಿ ನಮ್ಮ ಪಕ್ಷಕಾರರು ಈ ಮೊದಲು ಕುಡಿದಿರುವ 7 ಅಫ್ ಕೂಡ ಇದೇ ರೀತಿ ಹೊಲಸಿನಿಂದ ಕೂಡಿರುತ್ತದೆಂದು ಮಾನಸಿಕ ಒತ್ತಡಕ್ಕೆ ಒಳಗಾಗಿ ಮುಖದಲ್ಲಿ ಬೇವರು ಬಂದು ಹೊಟ್ಟು ಉಬ್ಬಿದಂತೆಯಾಗಿ ವಾಂತಿಯಾಗಲು ಪ್ರಾರಂಭಿಸಿತು. ಈ ಮೊದಲು ಕುಡಿದಿರುವ 7 ಅಫ್ ಹಾಗೂ ಊಟದ ಪದಾರ್ಥ ಸಂಪೂರ್ಣವಾಗಿ ಹೊರಬಂದಿತು ಇದರಿಂದಾಗಿ ನಮ್ಮ ಪಕ್ಷಗಾರರು ಹೊಟ್ಟೆ ನೋವಿನಿಂದ ಬಳಲ ತೊಡಗಿದರು. ನಂತರ ಅಲ್ಲಿಯೇ ಇದ್ದ ಗೆಳೆಯರು ನಮ್ಮ ಪಕ್ಷಗಾರರನ್ನು ಖಾಸಗಿ ಆಸ್ಪತ್ರೆಗೆ ದಾಖಲು ಮಾಡಿದರು ಈ ರೀತಿಯಾಗಿರುವುದನ್ನು ನಮ್ಮ ಪಕ್ಷಗಾರರು ಹಾಗೂ ಗೆಳೆಯರು ಅಂಗಡಿಯವರನ್ನು ಪ್ರಶ್ನಿಸಿದಾಗ “ನನಗೆ ಏನು ಹೇಳುತ್ತೀರಿ 7 ಅಫ್ ತಯಾರು ಮಾಡುವವರನ್ನು ಹೋಗಿ ಕೇಳಿ” ಎಂದು ಅವಚ್ಛ ಶಬ್ದದಿಂದ ಮಾತಾಡಿ ಕಳಿಸಿದರು. ಸದ್ರಿ ಎರಡನೇದವರು ನೀಡಿದ ಬಿಲ್ ನಂ.2533 ಎಂದು ಇರುತ್ತದೆ. ನಂತರ ನಮ್ಮ ಪಕ್ಷಗಾರರು ಈ ಮೇಲ್ಕಾಣಿಸಿದವರಿಗೆ ಸಾಕಷ್ಟು ಸಲ ಈ ರೀತಿಯಾಗಿರುವ ಘಟನೆ ಕುರಿತು ಪರಿಹಾರವನ್ನು ಕೇಳಿಕೊಂಡರು ಕೂಡ ಹಾರಕಿಯ ಉತ್ತರವನ್ನು ಕೊಡುತ್ತಾ ಬಂದಿರುತ್ತಾರೆ. ಇದರಿಂದಾಗಿ ಮೇಲ್ಕಾಣಿಸಿದವರ ಸೇವಾ ನ್ಯೂನತೆ ಸ್ಪಷ್ಟವಾಗಿ ಕಂಡುಬರುತ್ತದೆ. ಹೀಗೆ ಈ ಮೇಲಿನವರ ತಪ್ಪಿನಿಂದಾಗಿ ನಮ್ಮ ಪಕ್ಷಗಾರರು ಪಾರ್ಟಿಗೆ ಭರಿಸಿದ ವೆಚ್ಚ ರೂ.488/- ಮತ್ತು ಸದರಿ ಅಪಘಾತಕ್ಕೆ ಭರಿಸಿದ ವೈದ್ಯಕೀಯ ವೆಚ್ಚ ರೂ.40,000/- ಹಾಗೂ ಮಾನಸಿಕ ಹಿಂಸೆ ಅನುಭವಿಸಿದ್ದಕ್ಕೆ ರೂ.10,000/- ಹಾಗೂ ಒಂದು ತಿಂಗಳವರೆಗೆ ಆರ್ಥಿಕವಾಗಿ ಹಾನಿಯಾಗಿರುವುದಕ್ಕೆ ಪರಿಹಾರ ಮೊತ್ತ ರೂ.20,000/- ಹಾಗೂ ಮೇಲ್ಕಾಣಿಸಿದವರ ಸೇವಾ ನ್ಯೂನತೆಗೆ ಪರಿಹಾರ ರೂ.10,000/- ಗಳನ್ನು ಮೇಲ್ಕಾಣಿಸಿದವರು ನಮ್ಮ ಪಕ್ಷಗಾರರಿಗೆ ಕೊಡತಕ್ಕದ್ದು.”
3. Notice served on the opposite parties but not complied-with the demand. Therefore the complainant approached this Forum seeking for compensation.
4. The Manager of the Nisarga Restaurant contested the claim disputing the incident also contending that he could not be held responsible for purity of the soft drink product supplied by the manufacturer.
5. Notice to the OP No.1 was sent through Speed Post on
03-5-2014 at Koppal Bazar Post Office, which has been delivered on
10-5-2014 as per the postal endorsement received in this office. The OP No.1 has not contested the claim.
6. The complainant has furnished the affidavit evidence on
07-06-2014, wherein the incident has been narrated.
7. The hotel bill has been marked as Ex.A1. the unopened sealed bottle has been furnished in this Forum on the date of filing of the complaint, which has been marked as M.O.1. We have carefully examined the contents of the bottle and noticed that dirtyish particles are floating in the liquid. Therefore we have no hesitation to conclude that the soft drink inside the bottle M.O.1 is not of that quality or standard, which is required to be maintained by the manufacturer in relation to the soft drink. Hence there is a defect in the goods supplied to the customer, for which the manufacturer is responsible. The hotel owner could not be liable for maintenance of the soft drink inside the bottle M.O.1, because so many bottles will be supplied to him for sale and he could not carefully looked into each and every bottle before supplying the same to the customer across the bottle.
8. Contents of affidavit evidence are sufficient to prove the defective quality of soft drink. The complainant has not reason to foist false case against the manufacturer of the soft drink, which is situated in Andra Pradesh.
9. On consideration of the facts and circumstances of the case, this Forum considers that a sum of Rs.5,000/- is just and reasonable compensation that could be awarded to the complainant from the manufacturer.
10. In the result, OP No.1, M/s Aradhana Foods & Juice Pvt.Ltd., represented by its Managing Director is directed to make payment of Rs.5,000/- (Rupees five thousand only) as punitive damages to the complainant with interest thereon at 10% p.a. from the date of filing of the complaint till actual payment. The company is directed to pay a sum of Rs.3,000/- (Rupees three thousand only) towards litigation expenses and Rs. 2,000/- (Rupees two thousand only) towards other expenses of the complainant. Compliance to be reported within three months. M.O.1 has to be destroyed after finality is reached on this decision.
11. The claim as against OP No.2 dismissed.
Complaint Partly Allowed.
// ANNEXURE //
List of Documents Exhibited for the Complainant / Respondent.
Ex.A.1 | Bill No.2533 | 05-11-2013 |
Ex.A.2 | Copy of the Legal Notice | 16-11-2013 |
Ex.A.3 | Postal Acknowledgment | - |
Ex.A.4 | Postal Acknowledgment | - |
Witnesses examined for the Complainant / Respondent.
P.W.1 | Muralidhar Joshi S/o: Raghunath Rao, R/o: Ginigera, Tq:Dist: Koppal. |
R.W.1 | Mainuddin S/o: Fakruddin Sandur, Manager, Hotel New Nisarga, Koppal, Tq: Dist: Koppal. |